Magdalena Graaf fick en stroke



Det 2:a svåra sjukdomsfallet i Let's Dance. Hon blir inte ersatt av någon, i nästa program  blir ingen utröstad istället. Tragiskt att få en stroke i så unga år, hon hade klagat över huvudvärk i flera veckor innan. Kanske det hade med dansen att göra vad tror ni?

Det var igår efter att Daniel och Magdalena hade varit ute och ridit tillsammans tog dom ett danspass och Magdalena fick kraftig huvudvärk mitt i danspasset. Hon tog några värktabletter, men dom verkade inte, då bar det iväg i ilfart till sjukhuset. Där lades hon in för hjärnröntgen, då konstaterades en blödning i hjärnan, hon opererads akut och fick ligga med slangar som dränerade hjärnan inatt. Magdalena mår just nu efter omständigheterna bra, och tycker att det hela känns jättetråkigt.

Daniel Da Silva som var med henne på sjukhuset hela natten, han orkar inte prata om det som hänt och är mycket chockad.
Innan så skrev Daniel i sin blogg :
Jag är så glad att få dansa med Magdalena så ni kan inte ana. Självklart på grund av att hon är duktig, men framför allt för att hon är en så jävla go tjej.
Han fortsätter i bloggen:
- Vi har enormt kul tillsammans och jag vet att jag har hittat en vän för livet!   

Fyyy...vad tragiskt att detta fick hända!!!

Hittade även denna info när jag googlade runt lite :

Allt fler unga drabbas av stroke - proppar i hjärnan och hjärnblödning. Störst är ökningen hos unga kvinnor.
- Stress och akrobatisk dans kan vara en bakomliggande orsak, säger strokeläkaren Andreas Terént.
Varje år drabbas 30 000 svenskar av stroke - ett samlingsnamn för hjärnblödning, hjärninfarkt och blodpropp i hjärnan. Ökningen är stor bland yngre svenskar. Hos äldre är åderförkalkning i blodkärlen oftast orsaken.
Hos yngre kvinnor, som Magdalena Graaf, beror hjärnblödningen sällan på åderförkalkning.

Stress ökar risken

Däremot kan både stress, migrän och medfödda hjärtfel öka risken för proppar och hjärnblödning. Det är vanligare bakomliggande orsaker hos yngre.
Strokeläkaren Andreas Terént berättar att häftiga nackrörelser och töjning av nacken, exempelvis vid akrobatisk dans, sport eller olyckor också kan orsaka proppar i pulsådern. Proppen kan sen vandra upp till hjärnan och kan där orsaka en blödning.
- Jag har haft en kvinnlig patient som drabbades efter att ha praktiserat nya övningar i squaredance, säger han.

Källa

Postat av: evelina den 2009-01-28 @ 20:27:34

snygg blogg, (:

tråkigt det där med magdalena ;/

kraam.


- Glöm inte att skriva vem du är.

- Jag svarar på kommentarerna så ofta jag kan.

- Inget stötande/rasistiskt på min blogg.

- Glöm inte att besöka mig igen.

- Följ mig på bloggkoll? Prenumerera på dina bloggfavoriter där, enkelt då du får meddelanden om uppdateringar via epost.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback