Ny fildelningslag från 1:a April

Vilket aprilskämt!

Regeringen har nu klubbat för den nya fildelningslagen som gör att internetleverantörerna blir tvingade att namnge sina kunder i vars datorer "nedladdning av viss omfattning" misstänks förekomma.

För att en person ska kunna straffas måste det handla om uppsåt eller grov oaktsamhet. I praktiken betyder det att om personen inte har förstått att det var olagligt material som laddades ner så kan hon eller han inte straffas. (Där finns räddningen för oroliga barnfamiljer. Med barn som fildelar.) Har du trådlöst nätverk, då kan det vara möjligt för andra att ladda ner från din dator! Ett IP-nummer säger inte något om vem som suttit bakom tangentbordet.

Ja då kommer nya program ut som gör att "fildelarna" kommer kunna att dölja sej bakom dolda ip-adresser. Detta gör istället att pedofiler och andra kriminella på nätet lätt kommer undan, det kommer att bli en stor ökning av den sortens kriminalitet, samtidigt kommer det bli omöjligt att spåra dom.

Jag tror det blir en stor försämring med den nya lagen, fildelningen kommer att fortsätta som vanligt med lite ny teknik i datorerna.

Vad tycker du om detta?


11:e budordet, du får inte fildela :)

Här är ett exempel på ett enkelt program där du lätt döljer din ip-adress:


Ja välkommen hit! Nya lagen! Nu kan du även välja vilket land du är ifrån :) Ta inte Sverige...

Postat av: Linda den 2009-02-26 @ 09:47:48

Vart kan man hitta det där programmet då?? :-)

Postat av: Erica den 2009-03-22 @ 20:58:36

Ja det är ju totalt jävla fucked up hur de har bestämt det i vår regering! Jag blir så arg att jag kokar när jag tänker på hur dumt det är. Inte kommer fildelningen att minska för den där lagen inte!


- Glöm inte att skriva vem du är.

- Jag svarar på kommentarerna så ofta jag kan.

- Inget stötande/rasistiskt på min blogg.

- Glöm inte att besöka mig igen.

- Följ mig på bloggkoll? Prenumerera på dina bloggfavoriter där, enkelt då du får meddelanden om uppdateringar via epost.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback