Min Och Ninjas Dåliga Dag

Idag har vi varit och hälsat på en syster till Ninja som heter Jonna, och eftersom att dom bodde så nära oss så tänkte jag att då tar vi bilen och far dit och hälsar på. Vägen var väldigt gropig och dålig och Ninja som inte åkt bil sedan vi hämtade henne, blev åksjuk på 5-10 minuter och kräktes i bilen stackarn.
När vi väl kommer fram så vill Inga att vi låter hundarna hälsa på varandra inomhus först, och det går väl bra, några minuter, sedan vänder humöret på Ninja och hon skäller och hugger vilt efter den andra valpen som blir skrämd och lägger sej under deras kökssoffa flera gånger. Det var rätt pinsamt, att sitta och titta på hennes dominanta beteende som hon inte visat på detta sätt tidigare. Hursomhelst så gick det bättre efter ett tag, de började leka då de fick komma ut i det fria. Jag tog fram min kamera för att fota systrarna, och vad händer då...jo batteriet tar slut. Jag kan inte knäppa ett enda kort på sötnosarna som är  jättefina när de leker tillsammans i den vita snön. På vägen hem blir Ninja åksjuk igen, hon klarar inte att åka bil lillstackaren. Så nu måste det tränas bilåkning, om jag nu har kvar henne - imorgon skall jag ska ta det svåra beslutet, om jag ska behålla henne eller inte. 

Jag har ju henne bara på prov ännu, kan ni ge mej råd snälla. Hur skulle du ha gjort? Det här är det värsta jag vet, och våg är jag oxå och det gör inte saken lättare. Jag och Ozzy kommer att sakna henne supermycket, Ozzy är så snäll med henne, de leker så fort de kan...åh va jobbigt!!!!
Och tänker jag efter lite så kanske det är fel val...en tik kanske blir jobbigt i framtiden, men tiken löper ju bara va 9:e månad. Kanske man borde haft en hanhund som kompis istället till honom, men nu fanns det ju bara en hund kvar i den här kullen. Hjälp mej.

Veterinärbesiktningen blir avgörande för mej om jag behåller henne eller lämnar igen henne, tidigare var det min allergi som jag var lite osäker på, för jag fick reaktion på henne när jag hämtade henne, hon var ju mycket i stallet och hästar är jag riktigt allergisk emot. Vissa hundraser verkar jag tåla bättre än andra, schäfer är den enda ras jag veterligen är allergisk emot, och Ninja har just schäfer i sitt blod, då blev jag lite undrom men pudeln i henne verkar ju dominera och det är ju en allergivänlig hundras.

Jag misstänkte tidigt UVI och har behandlat henne med äppelcidervinäger i kapsel 2 ggr/dag i samråd av veterinär. Jag såg även att hon hade lite problem med ena örat, och det kan ju vara öronen som spökade rejält  på henne ikväll.

För att på kvällen händer nåt märkligt med henne, hon blir alldeles vild och skakar på huvudet samtidigt som hon gnyr förtvivlat. Jag blir nervös och masserar hennes öron, då lättar det för henne. Jag tar oxå öronrens på en pad och torkar ur i ytterörat, och det är rent och fint där. Hon fortsätter att gnälla och lägger sej under sängen m.m När jag släpper ut henne lugnar hon ner sej och det verkar bli bra igen, konstigt...

Jag ringer uppfödaren och frågar om råd, och hon säger att vi väntar med veterinären tills imorgon då hon ska besiktas chippas och vaccineras. Det lugnar iallafall ner sej och hon äter sin kvällsfil. Jag provade ta tempen på henne men hon sprattlade och höll på så att jag gav upp till slut.

Ja som sagt, hoppas hon inte behöver ha ont imorgon, för det är otroligt jobbigt att känna sej totalt maktlös när djuren har ont. Just nu sover hon iallafall, hoppas hon blir snabbt bra igen, lillhjärtat.

Tog denna bild idag på mina små


De låg så fint tillsammans och då var jag snabb med kameran må ni tro

Postat av: Kaija den 2009-01-23 @ 09:53:21

Hej Kikki, VILKET FOTO!de ser ut som om de har varit hos fotografen. Ja de passar för varandra, nu håller vi tummarna att det inte är nåt allvarligt fel på lillhjärtat. Man blir ju orolig men om det är nåt så får man ta ett tungt beslut men hon ska inte behöva lida, usch hur jag tänker!

Vi syns senare idag med hjärtat i halsgropen! Kram

Postat av: cicci med familjen den 2009-01-23 @ 14:45:18

nu är jag mer med, läste lite för snabbt där...

ja du jag tycker det låter himla konstigt beteända måste jag säga.... låter ju som att hon skulle ha tex dålig syn eller hör dåligt eller ep.. men ska inte måla fan på väggen nu utan invänta vett i morgon

lycka till och krama om


- Glöm inte att skriva vem du är.

- Jag svarar på kommentarerna så ofta jag kan.

- Inget stötande/rasistiskt på min blogg.

- Glöm inte att besöka mig igen.

- Följ mig på bloggkoll? Prenumerera på dina bloggfavoriter där, enkelt då du får meddelanden om uppdateringar via epost.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback