Succeklippet på Youtube


Saara, 80, talar ut om succéklippet på Youtube
Drygt tre miljoner människor satt bänkade framför Kalle Anka i julas.
Men sju miljoner världen över har sett Saara Malmsjö, 80, från Malmö drämma till en Mercedes med handväskan så att airbagen löser ut.
- Jag gjorde bara mitt jobb, säger You Tube-stjärnan till KVP.se

Saara Malmsjö är ingen nybörjare framför kameran. I 15 års tid har hon gjort mindre inhopp i bland annat flera Wallanderfilmer och humorprogrammet "Hipp Hipp".
- Som pensionär är det kul att hitta på lite roliga saker, säger hon.
"Är fantastiskt"
När SVT hörde av sig för hösten 2005 och ville ha en äldre dam som statist tackade hon direkt ja. Att sedan sju miljoner människor skulle komma att se hennes insats kunde hon ens drömma om.
- Det är ju fantastiskt, helt ofattbart. Jag gjorde bara mitt jobb, säger Saara Malmsjö.
Filmen, som gjordes på uppdrag av Ikea, spelades in i en gatukorsning i Djupadal i Malmö.
Enligt Sydsvenskan är det komikerna Måns Nilsson och Valdemar Westesson som ligger bakom den så kallade viralfilmen, en typ av kortfilm läggs ut på nätet av företag för att locka besökare till den riktiga hemsidan. Meningen är att filmerna ska se verkliga ut som möjligt.

Tutar på damen

Klippet visar först hur två unga killar åker skateboard på en gångväg. Plötsligt hör man hur en bil tvärnitar i bakgrunden. Kameran zoomar in på ett övergångställe där en Mercedes cabriolet stannat bara någon meter från en gammal dam som ska korsa gatan. Den manlige bilföraren är allt annat tålmodig och börjar tuta och gasa för att skynda på kvinnan. Hon går då fram till bilen och drämmer till den med handväska - varpå airbagen utlöses. Det 34 sekunder långa filmklippet blev en succé.
Men det var inte ett lätt jobb.
- Vi fick göra 16 omtagningar. Det var svårt med tajmingen. En kille skulle trycka på en knapp för att utlösa airbagen precis när jag slog till bilen. Var jag inte för snabb så var jag för långsam. Jag slog även så hårt att sömmarna i väskan gick upp så vi blev tvungna att laga den.

Väntar på nya roller

Att videoklippet blivit populärt förstod Saara Malmsjö först när ett barnbarn ringde upp och berättade att en kompis till henne sett en rolig filmsnutt där en dam slår till en Mercedes med handväskan.
- Mitt barnbarn sa då att det är ju vår mormor. Det känns jätteroligt att så många sett den och tyckt om den.
Har du några nya statistroller på gång?
- Nej, jag sitter och väntar på anbud.

Källa

- Glöm inte att skriva vem du är.

- Jag svarar på kommentarerna så ofta jag kan.

- Inget stötande/rasistiskt på min blogg.

- Glöm inte att besöka mig igen.

- Följ mig på bloggkoll? Prenumerera på dina bloggfavoriter där, enkelt då du får meddelanden om uppdateringar via epost.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback