Mjuk pepparkaka


Mjuk pepparkaka

Ingredienser
12 st

Mjuk pepparkaka

50 gsmör
180 gvetemjöl
2 dlströsocker
2 tskkanel
1 tskkardemumma
1 tskingefära
1 tskkryddnejlika
2 tskbakpulver
1 ststort ägg
0,75 dlmjölk
0,75 dlvispgrädde
1 stavlång form (1,5 l)
2 msksmör och ströbröd, till formen

Garnering

150 gchèvreost
2 mskfrysta lingon
12 stvalnötter

Pepparkaka och getost - Passar utmärkt till den varma apelsinglöggen eller till vanlig röd eller vit glögg.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser.
2. Vispa upp ägget och blanda ner det samt mjölken och grädden i de torra ingredienserna. Rör ner smöret.
3. Häll smeten i en väl smord och bröad avlång form, ca 1 1/2 liter.
Grädda ca 40 minuter eller tills kakan är genomgräddad,
känn med sticka.
4. Låt svalna något i formen innan den stjälps upp.
Höj värmen till 225°.
5. Skär 6 tjocka skivor (2 cm) av pepparkakan som sedan skärs i två knubbiga bitar vardera. Resten av pepparkakan går säkert åt till te eller kaffe.
6. Smula över chèvreosten och strö över lingon. Gratinera högt upp i ugnen 3-5 minuter eller tills osten fått fin färg. Lägg på en valnöt och servera genast.


- Glöm inte att skriva vem du är.

- Jag svarar på kommentarerna så ofta jag kan.

- Inget stötande/rasistiskt på min blogg.

- Glöm inte att besöka mig igen.

- Följ mig på bloggkoll? Prenumerera på dina bloggfavoriter där, enkelt då du får meddelanden om uppdateringar via epost.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback