Metroiten lyste upp Norrbotten



Natt blev som dag när meteoriten lyste upp Norrbotten.
Sedan hördes en kraftig smäll.
- Jag trodde jag såg i syne, säger Johan Touremaa till Expressen.se.
Han befann sig på ett rutinuppdrag uppe på LKAB-berget i Kiruna på lördagskvällen.
Från bästa utsiktsplats såg väktaren Johan Tuoremaa, 28, något han sent kommer att glömma.
- Det var som en brinnande tennisboll, nåt som snabbt flög förbi. Det var riktigt fränt.
Han fortsätter:
- Det lyste upp som om det var dagsljus. Jag ringde direkt till min kollega för att vara säker på att jag inte såg i syne, säger Johan Tuoremaa.
Inga tankar på att vi kanske hade fått besök?
- Nej, inte alls. Ufon och sånt tror jag inte ett dugg på.
Meteoriten svepte över Norrbotten och slog ner nära norska gränsen, enligt ljudmätningarna."Kraftig smäll"

Då exploderade den på grund av ett inre tryck och spreds ut.
- Det var en kraftig smäll. Jag kommer att skicka data till mina kollegor i USA som ska bestämma sprängstyrkan mer exakt, säger Ludwik Liszka, professor vid Institutet för rymdfysik i Umeå, till Norrländska Socialdemokraten.
Flera ringde in till vakthavande befäl för att fråga vad sjutton som hade hänt.
- Enligt folk som ringde in ska hela Tarradalen ha varit upplyst, säger Tomas Shäufele, vakthavande polisbefäl i Luleå, till NSD.

En gång per år
Det är ovanligt med så stora meteoriter.
- Så stora meteoriter förekommer ungefär en gång per år här uppe i Norden. Det här kan vara den största i Norrland sedan 1994, säger Ludwik Liszka, till NSD.
Han tror att den här meteoriten var så stor som en meter i diameter och flera ton tung.

Källa

Fakta
Väldigt ovanligt
Meteorit är en kropp från världsrymden som faller ned.
Meteoriterna varierar i storlek från mycket små partiklar till stora block.
Meteoritnedfall är ovanliga. Från hela världen rapporteras 3-4 fall per år.
Från Sverige är tio fall kända - det mest omtalade i Hässle i Uppland på nyårsdagen 1869.
Källa: NE.se

-Tur att en sån stor och tung meteorit inte träffade och skadade någonting...

Postat av: Linda den 2008-11-11 @ 14:20:07

Hej ja det gick jätte bra att tvätta :-) hehe



jag funderar på att byta blogg nu så jag kanske inte har kvar den på blogga gratis längre, jag får se, men jag talar om för dig om jag byter



kram

Postat av: Linda den 2008-11-11 @ 14:37:41

jag har bytt blogg :-)


- Glöm inte att skriva vem du är.

- Jag svarar på kommentarerna så ofta jag kan.

- Inget stötande/rasistiskt på min blogg.

- Glöm inte att besöka mig igen.

- Följ mig på bloggkoll? Prenumerera på dina bloggfavoriter där, enkelt då du får meddelanden om uppdateringar via epost.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback