4 300 år gammal pyramid upptäckt


Tros ha tillhört en egyptisk drottning

Den tros vara en egyptisk drottnings gravkammare och är 4 300 år gammal.

Nu har den grävts fram - Egyptens 118:e pyramid.

Den 4 300 år gamla pyramiden upptäcktes i en hittills outforskad del av den forntida gravplatsen Saqqara i Egypten.

Pyramiden tillhörde med största sannolikhet en egyptisk drottning under sjätte dynastin, enligt arkeologchefen Zahi Hawass, och är den 118:e som upptäckts i Egypten.

"Den är magisk"

- Att gräva fram en pyramid är alltid spännande. Och den här är magisk. Den tillhörde en drottning, säger Hawass till New York Times.

Den äldsta pyramiden i Egypten kallas Djosers trappstegspyramid och är 4 600 år gammal och byggdes för farao Djosers begravning. Även Djosers trappstegspyramid finns i Saqqara.

De mest kända egyptiska pyramiderna finns på den så kallade Gizaplatån. Här upptäcktes bland andra Cheopspyramiden, världens största pyramid, och Sfinxen i Giza.  Källa

Postat av: - ● Rebecca ● - den 2008-11-12 @ 12:54:52

Är det den 118:e eller 188:e...?

Du har skrivit olika...

Postat av: Kikki den 2008-11-12 @ 12:59:06

Måste nog ändra lite där ser jag, källan är ju Aftonbladet så det är ju dom skrivit fel. Googlade runt lite och hittade info om att det skall vara 118 stycken. Tack för att du är uppmärksam.

Ska ändra i texten genast. =)



/Kikki

Postat av: - ● Rebecca ● - den 2008-11-12 @ 13:09:03

Kul att du är med och tävlar.

Det är som sagt bara kommentarerna i tävlingsinlägget som räknar,och u fler kommentarer ju större chans att vinna.



Lycka till!


- Glöm inte att skriva vem du är.

- Jag svarar på kommentarerna så ofta jag kan.

- Inget stötande/rasistiskt på min blogg.

- Glöm inte att besöka mig igen.

- Följ mig på bloggkoll? Prenumerera på dina bloggfavoriter där, enkelt då du får meddelanden om uppdateringar via epost.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback