Det här är LCHF

LCHF Kostcirkel
Bilden ovan lånade jag från Lotta Bruhns blogg. Visst är den snygg? :)


LCHF står för LowCarb-HighFat, lågkolhydrat-högfett. Det är den kosten Annika Dahlqvist förespråkar. Du finner en introduktion här. Som framgår av namnet handlar det om ett lågt eller mycket lågt kolhydratintag, och ett högt intag av fett.

Det är naturligt för människan att äta mycket fett, och även mättat fett. Det finns inget som helst vetenskapligt underlag för rekommendationerna om att hålla nere konsumtionen av mättat fett.

Fett är LCHF-arens huvudsakliga energikälla (fett har ett GI på ungefär noll). Samtidigt undviker man nästan helt livsmedel som innehåller mycket kolhydrater (=socker) som pasta, bröd, potatis, läsk, öl och frukt.

Poängen med att hålla nere kolhydrathalten är att undvika stora variationer i blodsockerhalten och därmed i insulinregleringen. Ett stabilt blodsocker är viktigt för en långvarig mättnad och för att möjliggöra förbränning av kroppsfettet.

LCHF är idealiskt för diabetiker, och de kan ofta minska drastiskt på sin medicinering eller avsluta den helt. LCHF fungerar utmärkt för viktreduktion genom att man aldrig behöver vara hungrig.

LCHF är en kost som påminner om den människan har haft under sin utveckling, och det är inga svårigheter att leva med den permanent. Ett antal studier har visat på klara fördelar med LCHF jämfört med andra alternativ när det gäller medicinska hälsoparametrar som t ex blodfetter. Atkins är en av pionjärerna på LCHF-området.

Beställ GRATIS folder om LCHF här
Eller ladda ner den som pdf här

Postat av: millanmill den 2008-12-03 @ 11:27:47

Hej. Innan jag han läsa o kolla in den nya kost cirkeln på bilden tänkte jag protestera..hihi..sen såg jag med glädje att dden var omgjord...Jag har ätit LCHF i 9 veckor och mår som en prinssessa...Mitt blodsocker ligger på ..5-6 genom hela dagen!! Tappat 12kg....Fast jag gör detta för att jag mår sååå mycket bättre o har mer enegi. Ha en underbardag Kram Carita

Postat av: Kraaam/Åsa den 2008-12-03 @ 12:27:15

Intressant - fast tycker jag nog om allt som har att göra med att man kan gå ner i vikt och må bättre.

:-)

Dock har jag aldrig gillat det där med GI men jag tycker att det verkar rimligt det som LCHF står för.

Känns bara så svårt att komma igång just nu med att ändra kost - det krävs styrka till tusen att bryta en 30 år gammal vana :-)

Jag är mullig - det står jag ut med - men mina fötter skulle må så mycket bättre med några mindre kilon att bära omkring på.

Tror på detta efter jul - såklart. HIhi



Ha en bra dag och tack för bra info :-) Kram

Postat av: Kraaam/Åsa den 2008-12-03 @ 13:32:07

Finns en till rolig sida på nätet :-)



www.taaaz.com



Jag tror att det är rätt stavat - hoppas det funkar :-)


- Glöm inte att skriva vem du är.

- Jag svarar på kommentarerna så ofta jag kan.

- Inget stötande/rasistiskt på min blogg.

- Glöm inte att besöka mig igen.

- Följ mig på bloggkoll? Prenumerera på dina bloggfavoriter där, enkelt då du får meddelanden om uppdateringar via epost.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback